תכנית הלימודים בפסיכותרפיה בשיטת ה CBT הינה תכנית רחבה ומעמיקה אשר נועדה לתת ללומדים כלים וידע ליישום השיטה בטיפול במטופלים עם מגוון מצבים רגשיים, הלומדים מתרגלים טכניקות קוגניטיביות, התנהגותיות ואחרות תוך הטמעת מגוון מיומנויות טיפול.

שני מסלולי לימוד:
השתלמות מוכרת (קורס על בסיסי) בפסיכותרפיה התנהגותית קוגנטיבית
מסלול בוקר – לאחים.ות
מועד פתיחת לימודים 31/1/25
ימי רביעי בין השעות 8:00-15:00 (מספר ימי לימוד עד 18:00)

הכשרה בפסיכותרפיה התנהגותית קוגנטיבית - CBT לימודי זום
מסלול ערב – לאנשי מקצועות הטיפול
מועד פתיחת לימודים 6/11/24

שנת הלימודים הראשונה

  • עקרונות הגישה הקוגניטיבית התנהגותית ויסודות הבסיס לטיפול התנהגותי וקוגניטיבי
  • הטיפול בהפרעות חרדה, והבנת הקשר בין עיוותים קוגניטיביים, מצוקה רגשית ודפוסי התנהגות חרדתית ו/או המנעותית.
  • הטיפול בדיכאון, ובהבנת הקשר בין מצוקה רגשית ודפוסי התנהגות לא תפקודיים, תוך התמקדות בתיאוריה ההתנהגותית קוגניטיבית של דיכאון ע"פ Aaron Beck.
  • סדנא מעשית ויצירתית לפיתוח מיומנויות ויסות רגשי, לתמיכה בטיפול הפרטני ולהאצת תהליכים טיפוליים, ע"י שילוב וחיבור מגוון גישות ב-CBT והתנסות בתהליכים בעבודה פרטנית וקבוצתית.
  • סדנא מעשית ליישום קליני של טיפול מטה-קוגניטיבי, דמיון מודרך וטכניקות קשיבות Mindfulness) ) בהפרעות שכיחות.
  • סדנת פורטפוליו אישי, סדנא להתנסות בתהליכי טיפול אישיים המאפשרת פיתוח וביסוס הבנה עמוקה של תהליכי טיפול ושל אינטראקציות טיפוליות. הסדנא תתמקד בהטמעת ידע וחשיפה למיומנויות בתהליך טיפול אישי: הבניית תכנית לטיפול אישי במצב התמודדות נבחר, תוך יישום פרוטוקולים טיפוליים, עמידה במטרות זיהוי גורמים מקדמי ומעכבי טיפול.
  • הגישה המוטיבציונית, יישום כלים מתוך הגישה המוטיבציונית של ,Miller & Rollnick במטרה להניע את המטופלים להתמודדות בדבקות עם טיפול במצבים שונים.
  • פסיכולוגיה חיובית, סדנא לפיתוח גישה המתמקדת בטיפוח החוסן הנפשי וחמלה עצמית.
  • אתיקה בפסיכותרפיה, התמודדות עם דילמות אתיות בתהליך הטיפולי, פיתוח רגישות אתית, יחסי מטפל מטופל.
  • הפרעות אכילה, למידה ותרגול עקרונות הגישה הקוגניטיבית התנהגותית בהתמודדות עם הפרעות אכילה.
  • טיפול פרמקולוגי בפסיכיאטריה, במצבי ירידה חדה ביכולת התפקוד וההתמודדות עם הדרישות היומיומיות או במצבי מצוקה קשה, נדרש שילוב של טיפול תרופתי ותהליכי טיפול נפשיים. הקורס יבסס ידע על התרופות הפסיכיאטריות הנפוצות בשימוש, אופן פעולה, התוויות, התוויות נגד, תופעות לוואי והדרכות רלוונטיות.
  • במסגרת הלימודים ילמדו ויתורגלו כלים מעולם ה- CBT להתמודדויות עם הפרעות שכיחות ובכלל זה: הפרעות שינה, התמודדות עם מצבי כאב שונים, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות במיניות, מחלות ומצבים מאיימי חיים, הפרעות סומטופורמיות.
  • ההרצאות יוקלטו ויתאפשר לתלמידים לחזור ולראותן גם מעבר לשעות הלימוד וזאת בנוסף לחומר מקצועי.


שנת הלימודים השנייה

בשנה השנייה תתקיים התנסות מעשית, הלומדים יתנסו בטיפול פרטני במטופלים המתמודדים עם מצבים רגשיים שונים תוך קבלת הדרכה ממדריך קליני מוסמך המוכר על ידי איט"ה.
במהלך ההתנסות הלומדים יחשפו למגוון מצבים המאפשרים התערבויות תוך שימוש בכלים מעולם ה –CBT תוך התנסות בתהליכי איסוף נתונים, הבנייה והמשגת מקרים תוך שימוש בכלי הערכה ואומדן רלוונטיים, בהבניית תכניות טיפול מלאות, ע"פ פרוטוקול טיפולי ו\או שילוב של פרוטוקולים טיפוליים, ביישום טכניקות טיפוליות מגוונות מעולם ה-CBT ובשילוב פרוטוקולים טיפוליים רלוונטיים, בהתמודדות עם מורכבויות בטיפול, יישום תהליכי מדידה והערכת תהליכים והישגים טיפוליים, מתן כלים למטופל למניעת הישנות, שימור הישגים והתמודדות במצבי חזרת הבעיה.
ההדרכה מתקיימת בקבוצות למידה קטנות, עד ל - 4 מודרכים בקבוצה.על הלומד לבצע בפועל לפחות 100 שעות טיפול פרטניות ב- CBT לשישה מטופלים לפחות ולהשתתף במהלך הטיפולים בהדרכה קבוצתית בהיקף של 60 שעות.
ההתנסות מתקיימת במקביל לתכנית הלימודים ומתחילה החל מינואר 2025 ועד תחילת ינואר 2026.

 להלן הדרישות לרישום:לבעלי רישיון מקצוע ותואר אקדמי (לפי הפירוט הבא):

  • עובד סוציאלי (בעל תואר ראשון/שני בעבודה סוציאלית ורישיון מקצוע)
  • פסיכולוג מומחה (בעל תואר שני בפסיכולוגיה ורישיון מקצוע)
  • פסיכולוג מתמחה (בעל תואר שני בפסיכולוגיה ורישיון מקצוע)
  • פסיכיאטר (MD ורישיון מקצוע)
  • קרימינולוג קליני (בעל תואר שני בקרימינולוגיה קלינית ורישיון מקצוע)
  • מטפל באמנויות (בעל תואר שני בטיפול באמנות)
  • רופא (MD)
  • יועץ חינוכי (בעל תואר שני בייעוץ חינוכי ורישיון מקצוע).
  • קלינאי תקשורת (בעל תואר ראשון בקלינאות תקשורת ורישיון מקצוע).
  • מרפא בעיסוק (בעל תואר ראשון בריפוי בעיסוק ורישיון מקצוע).
  • מורה לחינוך מיוחד (בעל תואר שני בחינוך מיוחד ורישיון מקצוע).
  • אח.ים ואח.יות מוסמכ.ות (בעלי.ות תואר ראשון בסיעוד)